سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه های اجتماعی

نظر

کولر های گازی چگونه کار می کنند؟

 

 

شاید با دیدن کولر هایی که در خانه هایتان و یا در محل کارتان وجود دارند، این سوال برایتان پیش بیاید که نحوه عملکردشان به چه صورت می باشد. در این مقاله قصد داریم بصورت کلی و جامع نحوه سرد کردن دما در کولر های گازی به چه صورت اتفاق می افتد با ما همراه باشید.

 

ببینید به صورت کلی این عمل با متراکم کردن یک گاز مخصوصی و تبدیل کردن آن به مایع و بالعکس تبدیل دوباره مایع به گاز اتفاق می افتد که اساس آن به قوانین شیمی باز میگردد بطوریکه ما اگر بخواهیم یک گازی را به مایع تبدیل کنیم باید انرزی آن را بگیریم و متراکمش کنیم تا تبدیل به مایع بشود و یا بالعکس اگر بخواهیم مایعی را به گاز تبدیل کنیم باید فشار را از روی آن برداشته و گرما به آن بدهیم.

این عمل دادن و گرفتن گرما دقیقا در کولر گازی هم اتفاق می افتد که قسمتی که گاز کولر از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می شود کندانسور نامیده می شود و قسمتی که مایع به گاز تبدیل میشود و انرژی اطراف را به خود جذب کرده و محیط اطرافش را سرد می کند.


بیایید وارد مسیر لوله های پر پیچ و خم مدار کولر کنیم. گاز کولر که در مسیر وجود دارد موتور کولر با فشار بسیار زیاد وارد مدار و مسیر می کند با ورود گاز به قسمت کندانسور با توجه به از دست دادن دما و دادن گرما به محیط بیرون، گاز از حالت گاز به مایع تبدیل می شود سپس با عبور از یک فیلتر وارد لوله مویی می شود بعد از عبور از لوله مویی وارد قسمت اصلی یعنی اواپراتور می شود.

 

اواپراتور محلی است که مایع دوباره تبدیل به گاز می شود که در نتیجه این کار مایع دمای محیط را از اطراف گرفته و خود را از حالت مایع تبدیل به گاز می کند و لوله را به شدت سرد میکند.

فن موجود در کولر نیز با پخش کردن هوای سرد اطراف اواپراتور دمای محیط را خنک می کند.

 

منبع: سرما گرما