سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه های اجتماعی

واتس‌اپ  به انگلیسی  : WhatsApp   یک برنامه پیام‌رسانی فوری برای تلفن‌های هوشمنداست. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس‌اَپ ساخته شده‌است. مؤسس شرکت و سازنده این برنامه یان کوم است    .

پیام‌رسان واتس‌اپ، سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند اندروید، آیفون، نوکیا، بلک‌بری، و سیمبیان   است. این پیام‌رسان از ارتباط دیتا یا وای-فای   برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. افزون بر توانایی فرستادن متن ساده می‌توان پرونده‌هایی  مانند پی‌دی‌اف، نگاره، آوا و ویدئو را با واتس‌اَپ فرستاد.


 

در ژانویه 2016، این پیام‌رسان اعلام کرد که برای همیشه رایگان خواهد بود . پیش از آن این سرویس پیام‌رسانی تنها سال اول رایگان بود و پس از آن 0?99 دلار آمریکادر سال باید پرداخت می‌شد. همچنین مدیر واتس‌اَپ در تاریخ 18 فروردین 95 اعلام کرد که همه پیام‌ها و تماس‌های این مسنجر به صورت کامل رمزنگاریمی‌شوند. واتس‌اَپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای پیامکیا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌است. این پلتفرم در 31 دسامبر 2019 در سیستم ویندوز فون به کار خود پایان داد.

 

شمار کاربران 

واتس‌اَپ در سال 2013در سراسر جهان 300 میلیون کاربر داشته که دستکم ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند. در 1 بهمن 1392 اعلام شد این برنامه ماهانه 430 میلیون کاربر دارد که دستکم یک بار در ماه از آن استفاده می‌کنند و روزانه بیش از 54 میلیارد پیامک جابه‌جا می‌کند که با توجه به این آمار رکورد فرستادن پیامک در روز در جهان شکسته شد.

در اوایل فوریه 2016 واتس‌اَپ اعلام کرد که شمار مشترک‌های شبکه از مرز یک میلیارد نفر گذشت.

شرکت فیس‌بوک در جدیدترین گزارش خود شمار کاربران واتس‌اپ را دو میلیارد نفر اعلام نمود.

 

 

خرید توسط فیس‌بوک 

در 19 فوریه 2014 شرکت فیس‌بوکاعلام کرد که واتس‌اَپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده‌است که از این مبلغ 4 میلیارد دلار به صورت نقدی و 15 میلیارد دلار به شکل سهام فیس‌بوک به مالکان آن پرداخت شده‌است. در همان سال مؤسس واتس‌اَپ نیز به لطف تصاحب این شرکت توسط فیس‌بوک، به جمع میلیاردرها پیوست.

 

 

پشتیبانی از پلتفرم‌های گوناگون

 

نسخه وب 

واتس‌اَپ رسماً با نام «واتس‌اَپ وب» از طریق کارخواه وب قابل دسترسی است.

ویندوز و مکینتاش 

در تاریخ 10 می 2016 سرویس پیام‌رسان واتس‌اَپ هم برای مایکروسافت ویندوزو هم برای مکینتاشمعرفی شد.

ویژگی‌های فنی 

رمزنگاری انتها به انتها 

در 18 نوامبر 2014 شرکت اوپن ویسپر سیستمزبرای تأمین رمزگذاری سرتاسربا شرکت واتس‌اَپ اعلام همکاری نمود.

پرداخت اینترنتی 

واتس‌اَپ در کشور هندیک ویژگی برای انتقال پول به کار گرفته‌است که به صورت همتا به همتاکار می‌کند. واتس‌اَپ برای اجرای این فناوری از شرکت پرداخت‌های ملی هند مجوز دریافت کرد و در ژوئیه 2017، با چند بانک در این کشور وارد همکاری شد. 

 

امنیت

 

رمزنگاری 

واتس‌اَپ برای ایجاد ایمنی داد و ستدهای بین کاربران از روش رمزنگاریسرتاسر استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان با این روش و در حالت عادی (یعنی بدون دخالت بدافزارها) فقط دو طرف گفتگو می‌توانند آنچه ارسال می‌شود را بخوانند. در این میان، حتی خود شرکت واتس‌اَپ قادر به خواندن آن نیست. این به علت آن است که پیام‌ها با یک قفل نرم‌افزاری محافظت شده‌اند و فقط فرستنده و گیرنده پیام کلید مخصوص بازکردن این قفل و خواندن آنها را دارند. برای حفاظت بیشتر، هر پیامی که فرستاده می‌شود قفل و کلید خودش را دارد. همه اینها به‌طور خودکار اتفاق می‌افتند و نیازی به انجام تنظیمات خاص یا چت مخفی برای امن بودن پیام‌ها نیست. امکان تأیید هویت دومرحله‌ای نیز از میانه آذر 1395 به واتس‌اَپ اضافه شد.

جاسوسی اسرائیل 

در مه 2019، آشکار شد که گروه اِن‌اِس ‌اُ (به انگلیسی : NSO Group (یک شرکت امنیتی وابسته به ارتش اسرائیلبا یک تماس بی‌پاسخ واتس‌اپ روی گوشی، جاسوس‌افزارنصب می‌کند. نرم‌افزار اصلی این شرکت به نام «پگاسوس»، می‌تواند میکروفن گوشی را روشن کند، پیام‌های رمزدار را از روی تلفن بردارد، یا به عکس‌های خصوصی دسترسی پیدا کند. گروه اِن‌اِس‌اُ می‌گوید نهادهای مجری قانون از محصولات آن گروه برای مقابله با تروریسمو رفتار مجرمانه استفاده می‌کنند. اما معمولاً از جاسوس‌افزارهای این شرکت برای نظارت بر خبرنگاران، وکلا و فعالان استفاده می‌شوددر مدت کوتاهی پس از این حمله، شرکت واتس‌اپ اعلام کرد که با به‌روزرسانی این اپ، جلوی این جاسوس‌افزار گرفته می‌شود.

گروه اِن‌اِس‌اُ به «معامله‌گر سلاح‌های سایبری» شناخته می‌شود.